India, het tweede land ter wereld, digitaliseert in rap tempo. Een derde van het land is al dagelijks online. Maar hoe meer mensen internet gaan gebruiken, hoe minder van hen Engels spreken.
Want van 1,25 miljard Indiërs spreekt naar schatting maar 10 tot 20 procent Engels. Verschillende overheden bedienen hun burgers in 22 erkende officiële talen, maar daarnaast zijn er nog eens 122 ‘grote talen’ die veel inwoners van het land bezigen.
Een verdere 1.600 kleinere talen en dialecten compliceren India verder. Ondernemers in de tech moeten daar rekening mee houden als ze hun product tot een succes willen stuwen.
App met vertaalslag
460 miljoen mensen zijn nu online in India, is de schatting. Van hen spreken 150 miljoen mensen geen Engels. “Het aantal internetgebruikers in ons land zal snel groter zijn dan het aantal Engels-sprekenden”, zei oprichter van webshop Snapdeal Rohit Bansal in 2015, aldus nieuwssite Quartz, toen zijn bedrijf lokale talen ging ondersteunen.
Andere bedrijven gaan ook mee in die trend. De chauffeurs van India’s Uber, OlaCars, krijgen van hun ‘werkgever’ een Huawei-telefoon die de taalverschillen aankan.
Ze kunnen niet anders, want de Indiase overheid wil het immense land helemaal online verbinden voor 2019. Dit gebeurt onder de noemer Digital India. Vooral mobiel internet zal een steeds grotere rol gaan spelen, want de Indiërs kopen behoorlijke aantallen smartphones, met dank aan het de deelname van techgiganten als Apple, Facebook en Google aan Digital India.